naar Homepagina
  1. Ken jij deze typische Oranje-musthaves nog?

Ken jij deze typische Oranje-musthaves nog?

Juichende Oranjefans, volgepakte tribunes en een uitgelaten sfeer: een Europees- of Wereld Kampioenschap voetbal staat altijd garant voor één groot feest. Daarbij kunnen ludieke Oranjegadgets natuurlijk niet ontbreken! Om alvast in de stemming te komen voor de komende wedstrijden van het Nederlands elftal zijn hier de leukste Oranjemusthaves van de afgelopen jaren op een rijtje… 

Wuppiegekte
Toen supermarktketen Albert Heijn in juni 2006 naar aanleiding van het WK voetbal een actie startte met Wuppies, werden deze ronde, pluizige beestjes in een klap wereldberoemd in Nederland. Albert Heijn liet 15 miljoen Wuppies produceren in de kleuren rood, wit, blauw en oranje en deelde deze uit aan klanten. In reclamecommercials rondom de WK wedstrijden was het bijbehorende Wuppie lied te horen. Mede door de legendarische songtekst: ‘met het wuppie wuppie winnen wij dat wereldcuppie – ja we worden kampioen!’ barste er een ware Wuppiegekte los in Nederland. Dat kunnen veel Oranjefans zich vast tot op de dag van vandaag nog goed herinneren! De rage met de Wuppies werd zelfs zo groot dat Albert Heijn in no time door de voorraad heen was. Nieuwe voorraden Wuppies konden door tijdgebrek niet gemaakt worden en de actie werd voortgezet met plakplaatjes. Maar de échte Wuppiefans lieten zich hierdoor niet tegenhouden; ze zochten hun toevlucht naar veilingsites waar vele Wuppies voor absurd hoge bedragen werden aangeboden. Ondanks de uitschakeling van Nederland in de achtste finale van het WK bleef de Wuppiegekte nog lang aanhouden in ons land.



Vuvuzela’s
Een andere populaire WK-gadget was de Vuvuzela. Dit blaasinstrument produceert een hard, monotoon geluid en was eerst alleen populair onder Zuid-Afrikaanse voetbalfans. Tijdens het WK van 2010 kreeg deze toeter internationale bekendheid. Ook Nederland werd in de zomer van 2010 overspoeld door deze toeters, uiteraard in de kleur oranje. Omdat de toeter nogal veel lawaai maakte kunnen veel mensen zich het typische geluid vast nog goed herinneren! Helaas zijn die herinneringen niet allemaal zo positief. Het publiek nam de lawaaierige toeters massaal mee de tribune op, waardoor veel WK wedstrijden in Zuid-Afrika compleet overstemd raakten door het geluid van honderden Vuvuzela’s. Veel televisiekijkers irriteerden zich zo aan het constante getoeter dat televisiezenders het geluid gedeeltelijk uitfilterden. 



De Dutchdress 
De Vuvuzela was in Nederland niet de enige WK-gadget tijdens het WK van 2010. Ook het Bavariajurkje, internationaal bekend als de ‘Dutchdress’ was ongekend populair in ons land. Dit oranje jurkje ging maar liefst 200.000 keer over de toonbank! Veel vrouwen móesten er eentje hebben en de jurkjes werden dan ook voor hoge bedragen doorverkocht op allerlei verkoopsites. Maar ook deze WK-gadget kreeg helaas niet alleen te maken met positieve reacties. De Dutchdress zorgde ook voor de nodige ophef toen er tijdens de wedstrijd Nederland – Denemarken een groep vrouwen in het oranje jurkje op de tribune zat. Dit werd gezien als een verkapte reclamestunt van Bavaria, terwijl biermerk Budweiser de officiële sponsor was tijdens het WK. FIFA verwijderde de groep vrouwen hardhandig uit het stadion en hield ze urenlang vast. Dat werd de voetbalbond uiteraard niet in dank afgenomen. Uiteindelijk zorgde het er wél voor dat deze Nederlandse WK-musthave internationale bekendheid kreeg! Kortom; zoals een legendarische voetballer ooit al eens zei: ieder nadeel heeft z’n voordeel! 



Bron: Adformatie, VoetbalzoneWikipedia, Marketingfacts, AD.
Telefoon 085 - 08 68 300
Openingstijden
Maandag t/m vrijdag
Zoover Sports & Events
Zoover Sports & Events
Aagje Dekenstraat 51
8023 BZ Zwolle
Email info@zooversportsevents.nl
Telefoon +31 (0)85 08 68 300
KvK 05059071
BTW nr. NL805657915B01
IBAN NL96 RABO 0345 5999 18
12:26:06 | 0,05 | zooversportsevents | GCP-NMT-WEB-102 TourWeb © NetMatch